Projekt zajęć pozalekcyjnych dla młodziezy liceów plastycznych Polski północno-wschodniej pt. „Redagujemy gazetę międzyszkolną Liceów Plastycznych” przeznaczony został dla szkół plastycznych działających w Białymstoku, Olsztynie i Łomży. Jego główny cel to nawiązanie współpracy między Liceami Plastycznymi z różnych miast poprzez redagowanie wspólnej gazety uczniowskiej propagującej kulturę i sztukę w/w regionu.
PROJEKT ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH
DLA MŁODZIEZY LICEÓW PLASTYCZNYCH POLSKI PÓŁNOCNO - WSCHODNIEJ
Autor : Zbigniew Wasiluk
A
|
INFORMACJA O PROJEKCIE
|
A 1.
|
Nazwa i adres placówki zgłaszającej projekt: LP im. Zygmunta Grottgera w Supraślu
|
Tel./fax 7183-216
|
A 2.
|
Imię i nazwisko osób odpowiedzialnych za realizację projektu:
· Zbigniew Wasiluk – nauczyciel plastyk · Tomasz Modelski –informatyk
|
Tel./fax
|
B
|
INFORMACJA DOTYCZĄCA PROJEKTU
|
B1.
|
Kategoria wiekowa, której dotyczy projekt
|
uczniowie szkół średnich: LP w Łomży, LP w Olsztynie, LP w Białymstoku
|
B2.
|
Nazwa projektu: „ Redagujemy gazetę międzyszkolną Liceów Plastycznych”
|
B3
|
Tematyka :
Współczesna rzeczywistość zmusza szkoły do rywalizacji
w pozyskiwaniu klienta jakim są uczniowie i rodzice. Nasza placówka nastawia się również na zjawisko konkurencyjności na rynku oświatowym proponując zajęcia dla uczniów z LP. Ale jednocześnie koncepcja projektu nastawiona jest na zachęcenie młodzieży różnych szkół do wspólnego działania i tworzenia.
Projekt: „Redagujemy gazetę międzyszkolną Liceów Plastycznych” skierowany jest na współpracę międzyszkolną, jego główny cel to powstanie więzi między uczniami z różnych szkół- liceów plastycznych- stworzenie możliwości samorealizacji młodzieży, z uwzględnieniem ich potrzeb mi. akceptacji, nawiązywania stosunków interpersonalnych przy zastosowaniu technologii komputerowej w kontaktach międzyludzkich. Jednocześnie jest efektem realizacji ścieżki edukacyjnej czytelniczej i medialnej.
|
B4.
|
Cele projektu: · zjednoczenie uczniów z kilku szkół w celu redagowania wspólnej gazety uczniowskiej; · wykorzystanie technologii informacyjnej w celu stworzenia gazety: a) gromadzenie informacji – Internet b) przesyłanie materiałów pocztą internetową c) posługiwanie się programami komputerowymi – Word, Corel ..................itp. d) składanie gazetki – drukowanie, · kształcenie sprawności językowej, nauka percepcji w wyrażaniu własnej opinii, · doskonalenie umiejętności w zakresie redagowania różnych form wypowiedzi ( wywiad, informacja, opowiadanie twórcze, sprawozdanie, recenzja, wiersz), · rozwijanie wrażliwości i wyobraźni, · kształcenie umiejętności wspólnego rozwiązywania problemów, twórczego działania w grupie, · rozwijanie takich cech osobowościowych jak odpowiedzialność, wytrwałość i systematyczność, · rozbudzanie potencjału twórczego młodzieży poprzez pracę metodami aktywnymi, · kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów i realizacji zadań z użyciem technologii komputerowej, · nauka twórczych, kreatywnych zachowań, · radość płynąca ze wspólnego tworzenia, · możliwość bezpośredniego korzystania z Internetu jako źródła zdobywania i przesyłania informacji, · uatrakcyjnienie czasu wolnego młodzieży, · tworzenie więzi interpersonalnych, integrowanie młodzieży z różnych szkół i środowisk.
|
B5.
|
Wynikające z celów zadania i harmonogram ich realizacji: Realizacja celów będzie dokonywana przez zadania: · zajęcia integracyjne i działania twórcze z wykorzystaniem różnych środków wyrazu; · wycieczkę do wybranej redakcji gazety · elementy dyskusji, wymiany myśli; · zajęcia redakcyjne gazety uczniowskiej przy komputerach; · wyszukiwanie informacji w Internecie i przesyłanie zebranych materiałów pocztą elektroniczną; Organizacja i tematyka zajęć: 1. październik – wysłanie informacji do szkół z ofertą zajęć, spotkanie organizacyjne: zebranie grupy uczniów, przedstawienie celów i zadań zajęć oraz form i metod pracy; 2. listopad – wycieczka do redakcji gazety np. „Kuriera Porannego” w celu poznania podstawowych działań przy powstawaniu gazety; - dyskusja nad tematyką gazety, - podział na grupy redakcyjne – tematyczne, przydział ról - podanie form i metod realizacji tematyki zajęć, - wyszukiwanie informacji w Internecie do poszczególnych działów tematycznych gazety; 3. grudzień – styczeń: - przegląd zgromadzonych materiałów, - składanie działów gazety np.: informacyjny, artystyczny sportowy, przyrodniczy, regionalny, komputerowy - oprawa graficzna, - drukowanie i kolportaż gazety; 4. luty – kwiecień: - gromadzenie materiałów do drugiego wydania gazety, - przesyłanie informacji pocztą internetową, - dyskusja nad zawartością gazety w grupach dyskusyjnych, - dyskusja na forum internetowym na temat propozycji ciekawego i bezpiecznego spędzania wakacji, wyboru miejsca, które warto odwiedzić w czasie wakacji z nastawieniem na region uczniów z danej szkoły - składanie, redagowanie i druk gazety, - rozpowszechnianie drugiego numeru, - porównanie dwóch powstałych numerów – dobre i złe strony gazetek – dyskusja, - ewaluacja zajęć – przeprowadzenie ankiety wśród czytelników gazetki – zespołu redakcyjnego, uczniów ze współpracujących szkół, rodziców
|
B6.
|
Szczegółowy opis form realizacji projektu: 1. Zajęcia odbywać się będą w dwóch pracowniach – pracowni plastycznej i w pracowni komputerowej. 2. Uczniowie pracować będą zbiorowo ok. 20 osób, w zespołach redakcyjnych oraz indywidualnie. 3. Odbędzie się 6 spotkań – zajęć po dwie godziny lekcyjne czyli 12 godz. lekcyjnych. 4. Zespoły redakcyjne z poszczególnych szkół będą utrzymywać ze sobą kontakt za pomocą Internetu. Duży nacisk będzie kładziony na kontaktowanie się współpracujących uczniów z różnych szkół przy pomocy Internetu. Pracując nad projektem szczególną uwagę przywiązaliśmy do dania uczestnikom zajęć możliwości wyrażania swoich uczuć, przeżyć i myśli. Doskonałym sposobem na stworzenie właściwych warunków do rozwoju ucznia jest motywowanie go do zaspakajania swoich potrzeb poprzez szukanie odpowiedzi na pytania pojawiające się w trakcie poznawania najbliższego otocznia – środowiska. Niezwykle przydatne w realizacji naszego projektu okazały się formy pracy, które wykorzystaliśmy również w naszym projekcie są: - gazeta szkolna i swobodne teksty jako podstawa kształcenia i doskonalenia języka ojczystego, - „ doświadczenia poszukujące” jako podstawa do samodzielnej pracy uczniów w wybranych zakresach tematycznych, - planowanie pracy indywidualnej i zbiorowej przez uczniów pod kierunkiem nauczyciela, - różnorodne formy ekspresji artystycznej i technicznej jako formy wychowania, - korespondencja i wymiana międzyszkolna jako sposoby szerokich kontaktów społecznych
|
B7
|
Opis planowanych metod realizacji projektu:
Metody – oparte na pełnej aktywności, swobodnej ekspresji, zainteresowaniu pracą, zapewniające młodzieży maksymalny rozwój osobowości np.: dyskusja, rozmowa, ćwiczenia redakcyjne, rozwiązywanie problemów, pokaz, działalność praktyczna – praca z komputerem przy tworzeniu swobodnych tekstów, nawiązywanie kontaktów przy pomocy Internetu z uczniami innych szkół.
|
B8
|
Sposób upowszechniania proponowanych zajęć: I. KARTA ZGŁOSZENIA UDZIAŁU UCZNIA II. INFORMACJA O ZAJĘCIACH UMIESZCZONA NA STRONIE INTERNETOWEJ SZKOŁY Ad.I .....................................
...............................................
...............................................
............................................... (nazwa i adres szkoły)
Liceum Plastyczne w Supraślu
ZGŁOSZENIE UDZIAŁU
Zgłaszam udział ............ uczniów klas ........... naszej szkoły w zajęciach pozalekcyjnych w ramach projektu: „Redagujemy gazetę międzyszkolną Liceów Plastycznych”, prowadzonych przez Liceum Plastyczne im. Zygmunta Grottgera w Supraślu.
.............................................................. podpis nauczyciela
Supraśl, dn. ........................ 2006 r.
Autor: Zbigniew Wasiluk
| |